Boží hod vánoční - O co v životě jde?
O co v životě jde?
Matouš 2 ,13-23
13 Když odešli, hle, anděl Hospodinův se ukázal Josefovi ve snu a řekl: "Vstaň, vezmi dítě i jeho matku, uprchni do Egypta a buď tam, dokud ti neřeknu; neboť Herodes bude hledat dítě, aby je zahubil." 14 On tedy vstal, vzal v noci dítě i jeho matku, odešel do Egypta 15 a byl tam až do smrti Herodovy. Tak se splnilo, co řekl Pán ústy proroka: `Z Egypta jsem povolal svého syna.´16 Když Herodes poznal, že ho mudrci oklamali, rozlítil se a dal povraždit všechny chlapce v Betlémě a v celém okolí ve stáří do dvou let, podle času, který vyzvěděl od mudrců. 17 Tehdy se splnilo, co je řečeno ústy proroka Jeremiáše: 18 `Hlas v Ráma je slyšet, pláč a veliký nářek; Ráchel oplakává své děti a nedá se utešit, protože jich není.´19 Ale když Herodes umřel, hle, anděl Hospodinův se ukázal Josefovi v Egyptě 20 a řekl: "Vstaň, vezmi dítě i jeho matku a jdi do země izraelské; neboť již zemřeli ti, kteří ukládali dítěti o život."18 `Hlas v Ráma je slyšet, pláč a veliký nářek; Ráchel oplakává své děti a nedá se utešit, protože jich není.´19 Ale když Herodes umřel, hle, anděl Hospodinův se ukázal Josefovi v Egyptě 20 a řekl: "Vstaň, vezmi dítě i jeho matku a jdi do země izraelské; neboť již zemřeli ti, kteří ukládali dítěti o život." 21 On tedy vstal, vzal dítě i jeho matku a vrátil se do izraelské země.
22 Když však uslyšel, že Archelaos kraluje v Judsku po svém otci Herodovi, bál se tam jít; ale na pokyn ve snu se obrátil do končin galilejských 23 a usadil se v městě zvaném Nazaret - aby se splnilo, co je řečeno ústy proroků, že bude nazván Nazaretský.
Milí přátelé...
ten vánoční příběh je docela napínavý od začátku až do konce – my si jej často předáváme v takové zkrácené a okrášlené podobě. Někdy to jde navíc úplně mimo lidské chápání…co si k tomu kdo přidá. Zažila jsem to totiž už i u svých dětí, jak kolem Vánoc zkouší tento vánoční příběh převyprávět samy paní učitelky a tak se jim podaří to někdy i pěkně domotat. No prostě se nám vytratila z povinné výuky hodina náboženství a je to poznat.
Takže taková betlémská idyla to zase nebyla, jak si to dnes hezky líčíme. Složité téma betlémského příběhu bude dnes opět pokračovat. Včera jsme si řekli, jak se pro Spasitele nenašlo nikde u lidí místo, jak byl Betlém v tu chvíli přeplněný k prasknutí a jak to s nikým moc nehlo, že se rodí Spasitel, protože si toho lidé vlastně ani nevšimli. Byli tak zaneprázdněni sami sebou, že už neměli čas ani místo proto vnímat, nebo vypozorovat, že se děje něco mimořádného. - Tak je to i dnes, ten příběh nás každoročně upozorňuje, že Bůh do tohoto světa vstupuje, ale my nemáme čas to řešit, pořád něco sháníme, někam pospícháme, nemáme už prostor ani kapacitu vypozorovat, že se něco taky mezi nebem a zemí děje.
I když lidé v Betlémě nic neobvyklého nepozorovali, právě rodícího Spasitele si sice nikdo pod střechu nevzal … ovšem, to neznamená, že by vstoupil do tohoto světa neohlášen a zcela nepozorován. Ježíš jako Boží Syn nepřichází do tohoto světa úplně inkognito, nejen, že to bylo ohlašováno, ale jakási znamení na obloze dávalo najevo, že se děje něco mimořádného. Nakonec tyto události pohly i tehdejší politickou situací a dnes můžeme říct i celými dějinami. Dokonce bych řekla, že zlo, jako úhlavní Boží nepřítel, velice rychle zaktivizovalo svoji sílu. A celý příběh zrození Spasitele dál nabírá na dramatičnosti.
Když si ale vybavíme ta různá dětská představení, která ztvárňují ten vánoční příběh, tak to drama tam vlastně chybí – jistě, vzpomeneme si na ty mágy od východu, dokonce je i pojmenujeme, protože asociace nám vybaví tříkrálovou sbírku a dveře kde po nich zůstává nápis někdy až do jara K+M+B+. No a pak samozřejmě ty dary, ty dokážeme taky vyjmenovat, protože chudý Ježíšek narozený v jeslích je najednou jaksi královsky bohatý. Žádné tři oříšky pro Popelku, ale pěkně zlato, kadidlo a myrhu. Takové dary se přece nosí před krále a ne malým chudým dětem někde do chléva, to ví každá malá holka, pískle. Takže, že by se nakonec skutečně rodil nový král?
Najednou mudrci od východu mizí ze scény a na řadu přichází boj o holý lidský život. Celý Jeruzalém je vzhůru nohama, protože král Herodes začíná pátrat… i tohle je ještě ten vánoční příběh...
A najednou se nestačíme divit, co se všechno narozením Spasitele dává do pohybu. My chceme slavit to Boží narození, ale ony najednou umírají děti – tehdy a kupodivu ještě i dnes. Král Herodes je jak posedlý zlem, tak i mocí. Nesnese myšlenku, že tu přichází něco nového, chce to překazit, zničit, stůj co stůj. Stojí to opravdu mnoho mladých lidských životů.
Když Herodes poznal, že ho mudrci oklamali, rozlítil se a dal povraždit všechny chlapce v Betlémě a v celém okolí ve stáří do dvou let, podle času, který vyzvěděl od mudrců.
Takže takový je ten vánoční příběh, děláme si z něj sice pohádku pro děti, ale nezapomeňme, že Spasitel se rodí do světa, kde se vraždí a zabíjí ať se nám to líbí nebo ne.
Včera jsem Vám slibovala, že ti, co dnes přijdou na bohoslužby se dozví, o co v životě skutečně jde. Po bohoslužbách jsem se jen tak některých namátkově zeptala – o co v životě jde... Samozřejmě, že my hned u druhých vidíme, že někomu jde v životě jen o peníze, jinému o kariéru, moc či bohatství. Naštěstí mi nikdo toto nepřiznal, že by mu šlo právě o toto. Spíš jsem měla pocit, že jsem tou otázkou mnohé zaskočila. Protože člověk v tom začne hledat najednou nějakou složitost a záludnost, chyták, přitom je to v tomto případě tak prosté.
Takže o co v životě jde? Tak někdo mi řekl, že jde vlastně o ho... Pak mi někdo odpověděl, že je to vlastně docela filozofická otázka a že bych se pro odpověď měla obrátit na Filozofickou fakultu, ale že teď mi tam nikdo neodpoví – takže trochu takový černý humor. Já si ale dobře pamatuju, co říkával otec mého manžela, který seděl 12 let v komunistickém kriminále a hrozil mu dokonce trest smrti – tak ten říkával, že když nejde o život, tak nejde o nic. A tady máme tu odpověď. Je úplně jednoduchá – v životě jde o život.
Když někdo nám blízký přichází o život, tak to, co nás drtí je to, že tu už ten jeho život nebude. Když my sami máme na kahánku, tak v tu chvíli cítíme, jak chceme bojovat, jak chceme žít. Najednou vidíme ty krásy života, možnosti, které jsme ani nevyužili a které jsme před tím ani neviděli.
Takže v životě jde o život a ne jen o smysluplné žití a využití darovaného času, jako něčeho vzácného, ale jde o doslova a do písmene o holý lidský život, který může být kdykoliv a z jakýchkoliv i nesmyslných důvodů ukrácen a zmařen.
Ježíš jako Spasitel lidských životů se rodí do světa, kde mu hrozí hned po jeho narození smrt, na to nezapomínejme. A nakonec se to skutečně i podaří, umírá na kříži jako oběť za mnohé. Bůh přichází v lásce, ale člověk chce jeho smrt. Už na začátku se to zvrtlo, Bůh do rajské zahrady staví Adama a Evu, ne náhodou včera měli svátek, aby se milovali a množili, a dopadá to tragicky, nejen, že se mezi ně vloudí zlo a hřích, ale záhy přijde na řadu bratrovražda.
A tak co můžu říct závěrem – važte si lidského života, važte si zdraví, bojujte se zlem v sobě, odmítejte hřích v podobě pokušení, zahubí vás to. Věřte, že evangelium je radostná zpráva o člověku, který od Boha přišel naprosto bezbranně, aby nás zachránil od všeho zlého. Obětoval se, aby nám ukázal jaká ta Boží láska k člověku je, že sahá až za hranici smrti. Ukázal nám, že my sami se skutečně nespasíme, že nás může zachránit jedině Bůh a naše víra v něho.
Modlitba: Pane Bože dnes slavíme tvé narození, tvůj příchod mezi nás v lásce, která proměňuje lidské životy, mění lidská srdce. Víme, že náš život v tomto světě není v bezpečí. Ale ty zachraňuješ, ty křísíš k novému životu s tebou ať už tady nebo někde jinde. Amen.
Slovo poslání
Jan 3,16 -19
Neboť Bůh tak miloval svět, že dal svého jediného Syna, aby žádný, kdo v něho věří, nezahynul, ale měl život věčný. Vždyť Bůh neposlal svého Syna na svět, aby soudil, ale aby skrze něj byl svět spasen. Kdo v něho věří, není souzen. Kdo nevěří, je již odsouzen, neboť neuvěřil ve jméno jednorozeného Syna Božího.
Soud pak je v tom, že světlo přišlo na svět, ale lidé si zamilovali více tmu než světlo, protože jejich skutky byly zlé.